Niyaz Fatehpuri

Verschiedene Richtungen im Islam. Theologische Konzepte. Forschung (für Gäste lesbar)
Antworten
Maymuna
Forums-Mufti
Forums-Mufti
Beiträge: 1957
Registriert: So 18. Mai 2008, 20:21
Wohnort: Athen

Niyaz Fatehpuri

Beitrag von Maymuna »

Hat schonmal jemand was von ihm gehört? Ich weiß nicht, ob hier jemand Urdu kann, denn ich befürchte seine Werke sind nur auf Urdu erhältlich. Eine gute Freundin von mir hat ihr MA-Arbeit über ihn geschrieben und mittlerweile daraus auch ein Buch gemacht. Heute habe ich mir endlich mal auf der Website ihres Vaters (allerdings nur im Cache, irgendwas scheint da nicht zu stimmen) Auszüge durchgelesen, die ich wirklich sehr interessant finde. http://webcache.googleusercontent.com/s ... =firefox-a

Fatehpuri hat schon zu seiner Zeit festgestellt, dass der Minderwertgkeitskomplex der Muslime, nachdem es kein großes islamisches Reich mehr gab, dazu geführt hat, dass sie sich nicht mehr weiterentwickelt haben. Außerdem war er gegenüber den Ahadith sehr kritisch, hat aber trotzdem Muhammad eine extrem wichtige Stellung eingeräumt.

Besonders interessant fand ich folgenden Absatz über die Hölle:
In the Qur’an though, hell’s fire is described in such graphic detail that no further explanation is needed. After reading this description, it seemed to him that God was like a tyrant or a vindictive being, who dealt with weaknesses harshly, as though our actions caused him some kind of personal injury. It was as if there was so much hatred and anger for us in His Heart that He could not even be satisfied when offenders were burnt to ashes but had to keep re-burning them for all eternity. Fateh{puri@ said if this description did not have an alternative meaning, then man’s reason would force him to hate this God, and if that is how He is, His qualities of mercy and blessings did not mean a thing.
[...]
The “real” meaning, according to Fateh{puri@, was that if actions are good or bad, they have corresponding results on the doer’s psyche. Good actions make one feel satisfied and happy, while bad actions make one feel dissatisfied, alone and guilty.
Außerdem habe ich vorher nicht gewusst, auf welche Art die Leute die Zakat vermeiden. Hat schonmal jemand davon gehört, ob das heute auch noch verbreitet ist?
Fateh{puri@ described one loophole that people used to avoid zaka@t. When the year is nearing its end, the husband declares all his assets under his wife’s name and when the next year-end approaches, the wife transfers them back to her husband, so that neither of them has enjoyed the assets for the year before the taxation date and are not, thus, liable for zaka@t. If the purpose of zaka@t is so clear and obvious, these frauds should not happen, but they do, and the reason for it was very clear in Fateh{puri@’s mind: it was only because Muslims did not understand the spirit behind the Islamic rulings. It is one thing to follow rules and another to understand their purpose and act on it. As he saw it, every religious act that Muslims performed in his day was carried out merely for the sake of ritual. The real purpose was not at the forefront of anyone’s mind. And this was why the religion of Islam had become spiritless; this was what was destroying the community.
Benutzeravatar
killyfisch
Admin in Pause
Admin in Pause
Beiträge: 6233
Registriert: Di 26. Aug 2003, 08:02

Re: Niyaz Fatehpuri

Beitrag von killyfisch »

Hast du vielleicht noch ein paar mehr Angaben zu seiner Person? Lebensdaten usw.? Das mit der Zakat macht ja nur Sinn, wenn das staatlich eingetrieben wird, denke ich. Habe von solchen Schummeleien aber noch nicht gehört-
"Von deinen Kindern lernst du mehr als sie von dir:
Sie lernen eine Welt von dir, die nicht mehr ist.
Du lernst von ihnen eine, die nun gilt."
(Friedrich Rückert)
Benutzeravatar
filfla
Urgestein
Urgestein
Beiträge: 3152
Registriert: Mo 22. Sep 2008, 20:10

Re: Niyaz Fatehpuri

Beitrag von filfla »

noch nie gehört, gegooglt ;) geboren 1884, außerdem gibt es Ahmadiyya Verweise, 2 Bücher verfasst eins in der 40ern, eins in den 60ern
"Ich will Wasser in die Hölle gießen und Feuer ins Paradies legen, damit diese beiden Schleier verschwinden und niemand mehr Gott aus Furcht vor der Hölle oder in Hoffnung aufs Paradies anbete, sondern nur noch um Seiner ewigen Schönheit Willen" (Rabia al-Adawiyya).
Maymuna
Forums-Mufti
Forums-Mufti
Beiträge: 1957
Registriert: So 18. Mai 2008, 20:21
Wohnort: Athen

Re: Niyaz Fatehpuri

Beitrag von Maymuna »

In dem Link waren auch die Daten zu seinem Leben.
Niyaz Fatehpuri, (1884-1966 A.D./1302-1384 A.H) was an accomplished literary critic, poet and religious scholar. He published a very prestigious monthly magazine Nigaar, which began as a literary journal in 1922, and soon became a platform for scholars for debating many of the most controversial religious, ideological, political and sociological issues of the time.

Fatehpuri completed most of his initial education in Madrasa-i-Islamia in Fatehpur itself and later at Madrasa-i-Aliya, Rampur. Afterwards, he studied at Farngi Mahal and at the Nadwatul-Ulama, Luckhnow. He passed his matriculation examination (British school system) in Fatehpur in 1899.

[...]

Fatehpuri spent most of his adult age in Lucknow and left for Karachi kin 1962. He was welcomed in Pakistan and was able to restart Nigaar there, continuing to write until his death in 1966.
Antworten